vrijdag 20 december 2013

Luxe goederen

In een glossy magazine lees ik bij een foto van een nieuwe fotocamera de wervende tekst. Ik houd van fotograferen en van camera's, vandaar. Ik lees: 'de nieuwe camera is voor de op luxe lifestyle ingestelde consument'. Tja, dát ben ik niet. Ik houd van mooie spullen en ook wel van bijzondere details en niet van 12 in een dozijn, niet van doorsnee. Maar 'een op luxe lifestyle ingestelde consument' ben ik niet. Ik ben daar veel te zuinig voor. Als ik iets nieuws aanschaf dan denk ik daar eerst een hele tijd over na. En dan nog moet ik me in de winkel eerst een soort van overtuigen dat ik het ook echt wil hebben. Soms ga ik toch eerst nog naar huis om er nog even over na te denken. Meestal doe ik geen impulsieve aankopen. Nou ja, kort geleden hebben mijn man en ik in één middag tijd een nieuw koffieapparaat gekocht zonder er eerst een nachtje over te slapen. En dat kwam omdat 'ie gigantisch in de aanbieding was en (zoals wij ons zelf al verdedigden) wij ons anders nooit te buiten gaan...

Enkele dagen terug heb ik eindelijk een aankoop gedaan van iets wat ik al heel lang wilde hebben. Steeds stelde ik het weer uit, soms vergat ik gewoon dat het op mijn wensenlijstje stond, maar altijd in de winter kwam het weer in mijn gedachten. Ik ben namelijk een ontzettende koukleum. En als het maar een beetje vriest lig ik onder een dubbel dekbed en een sprei, soms met sokken aan en als het echt heel koud is een kruik bij mijn voeten. En toch heb ik dan soms nog kippenvel en koude rillingen! Vaak nam ik mij in de winter voor om nu dan toch eindelijk een elektrische onderdeken te gaan kopen, maar ik deed het nooit. Maar dat heb ik nu eindelijk wel gedaan! De onderdeken leg je op het matras met het dekbed er bovenop, de stekker gaat in het stopcontact en dan wordt de onderdeken behaaglijk warm. Op de schakelaar zitten drie standen, dus kan ik kiezen hoe warm ik 'm zet. Nu stap ik al een aantal avonden in een heerlijk behaaglijk bed. Nergens meer een stukje kou, geen rillingen meer of koude voeten. Mijn bed is opgewarmd en ik val snel in slaap. Ben ik met deze aankoop niet een beetje een op luxe ingestelde consument, want ik had natuurlijk ook best die sokken of kruik kunnen blijven gebruiken en het geld dat ik niet uitgaf aan een goed doel kunnen schenken. En de Hollandse winters zijn niet meer zo koud als vroeger... Maar toch, al ben ik niet een verwend nest dat alleen maar met luxe spullen wordt omringd, een beetje luxe voor een betaalbare prijs wenst iedereen zich soms wel. Ik voel me er beter door, slaap beter, krijg meer energie en kan daarna overdag ook meer liefde geven. En dat is voor mij en mijn omgeving wel zo prettig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten