vrijdag 28 maart 2014

Geluksmomenten

Ik zag een groepje rondvliegende meeuwen met haast zilveren vleugels die oogverblindend glansden in de zon tegen een strakblauwe lucht. Een betoverend gezicht. En op hetzelfde moment vloog er even verderop ook nog een door diezelfde zon verlichte zilveren vliegtuig voorbij, hoog in de lucht en een witte streep achterlatend. Als het zonnig weer is met een onbewolkte strakblauwe lucht zie je zoveel vliegtuigen vliegen... Het vliegtuig leek één van de vogels te zijn. Wat een schoonheid. Een prachtig geluksmoment, maar je moet het wel zien. Ik zag het, omdat ik wat langer op mijn kind moest wachten bij het schoolhek. Ik had tijd om bij het beeld stil te staan en een beetje weg te dromen. Ik ging een beetje mee op reis met dat vliegtuig, naar welk warm land.. Maar hoeveel anderen hebben het ook gezien toen ze bij het schoolhek stonden te wachten op de kinderen? Toen mijn kind naar buiten kwam had ik mijn aandacht er ook niet meer op gericht. Toen had ik meer oog voor een ander geluk in mijn leven.

Het is goed om er even weer aan herinnerd te worden: elke dag heeft wel geluksmomenten. Voor mij zijn geluksmomenten vaak kleine dagelijkse dingetjes waar ik toch heel blij en dankbaar mee kan zijn. Want juist die kleine momenten zijn goed voelbaar en daarin voel je je eigen geluk. Vrede en gezondheid zijn heel belangrijk en daar is iedereen die ze heeft ook heel blij mee. Toch sta je er niet elke dag bij stil. Je moet er wel oog voor hebben.

Ik leer het ook aan mijn kinderen. Ze roepen soms dagelijks dat het een 'stomme' dag is als er iets plaatsvindt dat ze niet zo prettig vinden. Maar dan gebeurt er iets van klein geluk en het is ineens een 'superleuke' dag. Om moe van te worden al die stemmingswisselingen. Aan het eind van een dag is het goed om even bij de dag stil te staan, anders sluit je de dag met een vervelend gevoel af. Dan blijft het hangen als een 'stomme' dag. Nee,ik tel liever de 'superleuke' dagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten