donderdag 11 december 2014

Kerst in aantocht

Pakjesavond is nog niet eens geweest of de reclame gaat al over kerst. Wat ga je eten of drinken met kerst, waar ga je naar toe met de kerstdagen en welke cadeaus ga je kopen. Kerstbomen, ballen en lampjes, minihuisjes en kerststerren zijn al overal verkrijgbaar. Bouwmarkten en tuincentra hebben direct na de zomer een hele afdeling ingericht als een kerstdorp met alles wat je nodig hebt om de kerstdagen mee aan te kleden. In mijn mailbox lijkt het ook al kerst. Reclame over kerstcadeaus, kerstdiners en uitstapjes voor eind december komt binnen. Allemaal glitters en lichtjes en luxe artikelen.

En niet te vergeten de feestkleding. De ene modezaak kiest voor rood, de meerderheid kiest voor zwart. Het lijkt wel of lange blote jurken of korte minigevalletjes met glanzende zwarte panty's en pumps met hele hoge hakken een must zijn. Wie denken de modewinkels die deze jurken gaan kopen? Hoeveel vrouwen moeten een feestjurk aanschaffen en naar wat voor feest gaan ze dan? Het zijn prachtige jurken, maar wat mij betreft is het teveel glamour. Meer het soort outfit dat een beroemde filmster draagt naar een gala of première. Het lijkt niet geschikt voor mij. Ik ben er te burgerlijk en te degelijk voor. Bij een mouwloze jurk denk ik meteen: 'daar moet een jasje overheen, want anders heb ik het koud'en bij hoge hakken denk ik: 'daar kan ik toch geen lange wandelingen op maken'. Ja, praktisch ben ik ook nog eens!

Ook alle supermarkten komen met een kerst-glossy op de proppen. Ze hebben allemaal dezelfde rubrieken: allerlei gerechten voor een lang kerstdiner, tafelversiering, drankjes, ontbijt, buffet voor oudejaarsavond en cadeautjes voor onder de kerstboom. Eén super maakte het wel heel erg bont. 'Familie Feest' was de kop van het stuk en eronder stond letterlijk: 'Kerst zoals kerst bedoeld is: samen met geliefden lekker eten'. Pardon. Is kerst zo bedoeld? Volgens mij is de geboorte van Jezus de oorsprong van dit feest!!

Het is me wel duidelijk: eigenlijk pas ik niet in het plaatje van de commercie. Ik ga niet naar een feest waar ik een jurk voor moet aanschaffen. Ik hoef geen vijfgangendiner voor een grote groep te koken. Ik doe niet aan cadeautjes onder kerstboom. Het liefst vier ik kerst met mijn gezin, maar verder blijft het rustig. Die glitterjurken blijven dus een droom. Maar ik vind dat helemaal niet erg. Ik geniet het meest in kleine kring. Lekker kneuterig zonder veel glitters.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten