dinsdag 17 februari 2015

Vogels tellen

Ik zit aan de keukentafel en houd vanaf daar alles in de gaten: links de tuin met onze straat erachter waar alleen bestemmingsverkeer rijdt en rechts de voortuin en de straat. Het boompje in de voortuin is in dit seizoen kaal en daardoor zie ik meer dan in de zomer. En als ik er zo zit en naar buiten kijk zie ik veel dingen gebeuren. Ik zie auto's, fietsers, joggers, voetgangers met boodschappentassen, mensen die hun hond uitlaten, spelende kinderen. Heel veel actie, afgewisseld met rustige momenten waarop er even niemand langs komt.

Dan zie ik een vogeltje in het boompje in onze voortuin. Hij is bovenin het boompje gaan zitten en heeft daar een mooi uitzicht. Z'n kleuren zijn geel, wit en zwart en ik weet dat het een koolmees is. Hij fluit twee tonen en draait steeds met z'n kopje. De hele tijd is hij heel alert. Een auto rijdt voorbij en het vogeltje vliegt weg. Even later zit hij weer in het boompje, maar bij de volgende auto vliegt hij weer weg. Dan zitten ze er ineens met z'n drieën. Ze draaien met hun kopje en fluiten. Ze gaan van tak naar tak en bewegen constant. Volgens mij heb ik ze vorig jaar ook gezien, maar ik weet het niet zeker. Ik kijk mijn ogen uit, de natuur is soms heel dichtbij.

Er zijn meer mensen die vogels in de gaten houden. Zo las ik dat de grijze Junco in Groningen is gezien en gefotografeerd. Sinds 1965 was hij niet meer gespot in ons land. Het lijken wel de vogel-tel-dagen.

Vraag ik me toch ineens af hoe je nou weet welke vogel je al hebt geteld en welke er voor het eerst zit??

Geen opmerkingen:

Een reactie posten