zaterdag 1 mei 2021

Een thriller gepubliceerd!

Korte stukjes schrijven


Als ik schrijf zijn het vaak korte stukjes. Een blog, column of gedicht lukt mij gemakkelijk. Losse notities op kleine papiertjes maak ik ook veelvuldig. Een dagboek bijhouden is weer niets voor mij, omdat ik me dan gedwongen voel om elke dag te schrijven. Ik heb niet zo’n boeiend leven waar ik hele stukken over kan schrijven en al snel zijn het alleen maar steekwoorden. Voor het lezen van een boek kies ik juist voor een dik exemplaar. Heerlijk vind ik het om in een andere wereld ondergedompeld te zijn en mee te leven met de personages. Het moment dat het boek uit is wil ik zo lang mogelijk uitstellen en bij een dikke pil duurt dat lekker lang. 



Iets anders schrijven

Na jaren van korte teksten kreeg ik de wens om langer over een onderwerp door te schrijven en daarom begon ik in een leeg schriftje met pen te schrijven over een vrouwelijke hoofdpersoon. Haar belangrijkste karaktertrek had ik tijdens een schrijfcursus al bedacht: ze moest impulsief zijn, waardoor ze in allerlei ongemakkelijke situaties terecht komt. Zelf ben ik vooral bedachtzaam en spring ik niet zo uit de band. Af en toe heb ik een jolige bui waarin ik er zomaar spontaan iets uit flap en dan sta ik van mezelf te kijken. Daardoor weet ik een beetje hoe het is om impulsief te zijn en kon ik me in haar verplaatsen.


Meer spanning

Ik begon het verhaal vanaf het moment dat zij net zonder werk zit, maar daarover schrijven werd vreselijk saai en huilerig. Er moest veel sneller iets spannends gebeuren. Precies op dat moment bedacht ik een aantrekkelijk personage: een man die pakketbezorger is en bij haar aan de deur komt. Zijn naam wist ik direct, John. De naam voor mijn vrouwelijke hoofdpersonage kon ik maar niet vinden. Lange tijd noemde ik haar X. Wat ik zocht was een bijzondere naam die je op twee manieren kunt afkorten. Na wat speurwerk op internet vond ik de naam Adeline. Haar vriend kort dit af tot Ada, maar de nieuwe man noemt haar Lynn. Die koosnamen geven meteen het verschil tussen beide mannen aan.



Dè kleurrijke schrijfgroep

Na een aantal schrijfcursussen leerde ik wel beter schrijven, maar nog steeds was mijn schrijfplan niet goed. In december 2019 werd ik lid van Dè kleurrijke schrijfgroep  een groep schrijvers waarbij ik me thuis voel. Schrijfcoach Jolanda Pikkaart gaf mij als coach een heleboel adviezen nadat ze mijn manuscript gelezen had. De volgorde van de hoofdstukken werden aangepast en veel woorden werden weggestreept. Ik leerde om dingen te beschrijven in plaats van alles te vertellen.



Een aparte hobby


Bij Adeline past een bijzondere hobby. Mijn eigen hobby’s lezen, zumba en sudoku puzzels zijn niet zo uitdagend, maar die passen niet bij een durfal als hoofdpersoon. Sommige mensen vinden de ballonvaart die ik ooit maakte al spannend, maar in wezen is het een rustige bezigheid. Als je tenminste een betrouwbare ballonvaarder hebt die met goed weer gaat varen… Ik koos voor Adeline een spannender activiteit in de lucht, namelijk parachutespringen, wat een veel dynamischer sport is. Ze komt ook in aanraking met het gevaarlijker basejumpen waarbij je met een parachute van een hoog gebouw springt. Er zou daarbij best iets mis kunnen gaan, iets wat gegarandeerd voor spanning zorgt.




Een extra personage


Bladzijden vol had ik al geschreven toen ik opeens een zin opschreef die ging over een vrouw waar wat mee was gebeurd. Haar naam noteerde ik er meteen in een vloeiende beweging achteraan. Zij meldde zichzelf aan en dat was een moment van pure inspiratie. Opeens werd het verhaal zomaar een thriller. Ik was toen genoodzaakt het begin van het verhaal aan te passen en ook moest ik het verdere verloop plus een spannende afloop bedenken. Dat lukte me niet alleen, maar gelukkig wilde een vriendin met me meedenken. Op een avond gingen we brainstormen met een glaasje wijn erbij en aan het einde van de avond hadden we een plot bedacht.



Sprong in het diepe


Wat we hebben verzonnen ga ik hier niet verklappen, maar wij waren er zelf ook verrast door ons idee! Ik wed dat jij dat ook zult zijn als je ‘Sprong in het diepe’ leest. Mijn psychologische thriller is uitgegeven en het eerste exemplaar werd uitgereikt op 10 april 2021. Op deze dag verschenen nog 4 andere boeken van dè kleurrijke schrijvers.  Verkrijgbaar bij Droomvallei Uitgeverij en alle (online) boekhandels. Laat je me weten wat je ervan vindt??







Geen opmerkingen:

Een reactie posten