woensdag 5 februari 2014

De markt

Het is alweer jaren geleden dat ik op de markt ben geweest. Dat kwam, omdat ik altijd werkte op een marktdag of het schoot er gewoon steeds bij in. Maar afgelopen donderdag had ik ineens zin om naar de markt in Emiclaer te gaan. En ik moet zeggen: het is me goed bevallen! Het is niet een heel grote markt, maar toch is er veel diversiteit. Groente, lekkere hapjes, kaas, schoenen, vis, hobbyspullen, sieraden. Echt zoals een markt hoort te zijn. Gemoedelijk, gezellig en een sfeer alsof je even in het buitenland bent. Hier is de markt op een mooi begrensd stuk zonder bolle keitjes, of buggies die steeds tegen je hakken aanrijden. Er zijn markten waar van beide wel sprake is. Prachtig die keitjes, maar ze lopen niet erg ontspannen. Hetzelfde geldt voor kinderwagens of buggies. Die zijn op een markt gewoon irritant.

Zoals op elke markt was ik bij de stoffenkraam gelijk verkocht. Mooie stoffen in allerlei kleuren, dik en dun en glad en wollig. Van alles hadden ze. Maar ik vind het soms best lastig om te bedenken wat ik ervan kan maken. Is die stof nu geschikt voor een broek of een jurk? Ik blijf heen en weer lopen langs de kraam. Maar om me heen hoorde ik wel dat anderen ook met dat probleem rondlopen. En dat de meesten ook nog een ander probleem hadden, net als ik: je wilt eigenlijk wel alles kopen omdat je bijna niet kunt kiezen en de stoffen waren ook helemaal niet duur.

Na lang kijken en nadenken en voor de kraam heen en weer lopen heb ik een lap gekocht, blauw met een bloemenpatroon, helemaal top voor een rok. En dat lapje kostte maar 1 euro!! Ik ging naar huis om oude naaibladen nog eens door te bladeren op zoek naar een mooi patroon voor een rok. Dat viel wel een beetje tegen, want de tijdschriften waren bijna allemaal uit de jaren '80 en '90. En als je dan gaat bladeren blijkt dat in die jaren de mode toen wel wat wijder en anders was dan tegenwoordig!! Dus ging ik ook nog maar even naar de boekhandel om een naaiblad te kopen. Die kostte heel wat meer dan mijn lapje stof. Maar ik ben weer bij de tijd en kan gaan beginnen.

Het begint helemaal te kriebelen, ineens krijg ik allerlei ideeën over wat ik allemaal nog meer kan gaan maken. Oh, ik heb er zin in. In de opruiming kwam ik niet veel tegen in mijn smaak of maat en nu heb ik zomaar een lapje van 1 euro voor een rok. Ik ben er zo blij mee dat ik wel kan zingen! En de beelden van de stoffen en kleuren blijven maar in mijn hoofd ronddraaien, want er was ook leuke fleecestof in de aanbieding en een andere stof in mijn kleur aqua... Ik bruis van de energie om stof te kopen en kleding te maken. Ik heb zin om te beginnen.
Was het maar alvast weer donderdag, dan ga ik wéér naar de markt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten