donderdag 27 februari 2014

Toch modern

Ik ben nogal behouden, heb mijn eigen vaste regels. Sommige van huis uit meegekregen en gewoon overgenomen; sommige nieuwe gewoonten later aangenomen. Vooral 'regelmaat' kwam nogal in mijn woordenboek voor. Ik moést op gezette tijden eten, anders werd ik gammel en humeurig. Mijn man keek daar in het begin van onze relatie wat raar tegenaan. Hij was het heel anders gewend. Maar toch is hij jaren later ook wel wat aan regelmaat gewend geraakt. Ze zeggen niet voor niets dat je in een relatie naar elkaar toegroeit, dat je vanzelf op elkaar gaat lijken. Helemaal niet erg, eerder praktisch als je met iemand samenleeft, vind ik. Maar om nou in hetzelfde trainingspak of jas te gaan lopen als mijn man..., nee, dat nou ook weer niet.

Modern ben ik wel in het huishouden. De 'franse slag' lijkt door mij uitgevonden. Ik zuig en dweil, maar ga niet elke keer alles eerst afstoffen of soppen. Ik haal de was uit de wasmachine en klop de kleding uit of rek het wat op en hang het daarna recht op, zodat ik bijna niets hoef te strijken. De handdoeken strijk ik met mijn handen nog extra glad en vouw ze netjes op tot keurige stapels, omdat dat zo mooi staat als je de kastdeur opendoet. Ik kreeg daar zelfs van mijn moeder een keer een complimentje over!
Voor het oog is het huis netjes, maar dat heeft weinig tijd gekost. Dan houd ik lekker tijd over om wat anders te gaan doen. Heerlijk naar buiten als de zon schijnt of lekker een boek of tijdschrift lezen. Even tot rust komen en genieten. Nu de energie opladen om die, op het moment als het slechter weer wordt, in het schoonmaken te gaan stoppen.

Want, ik geef het toe, soms is een brandschoon huis ook wel eens lekker! Alleen jammer dat het daarna zo snel weer vies wordt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten