woensdag 19 februari 2014

Sudoku

Ik ben weer helemaal in de ban van cijfers en dan met name sudoku puzzels. Ik ben meer een woordenmens, ik houd van schrijven en lezen. Maar waarschijnlijk om wat tegenwicht te geven aan al die letters wil ik soms ook met cijfers bezig zijn. Wie kent nog het televisieprogramma 'Cijfers en letters'. Ik vond altijd het onderdeel 'letters' het leukst. De Sudoku puzzels die in de krant staan knip ik al maandenlang uit en die bewaar ik tot het moment dat ik er eentje wil maken. Gelukkig zijn wij geabonneerd op een krant en krijgen zes dagen per week eentje in de bus. Zodoende heb ik al een aardig stapeltje puzzels uitgeknipt en gespaard. Want ik heb ze ook een aantal maanden alleen maar bewaard en niet gemaakt.

Nu zit ik dus weer in een flow waarin ik graag 'even een sudoku' wil oplossen. En omdat ik er nu weer veel achter elkaar maak raak ik er ook weer meer bedreven in. Ik train dus echt elke dag mijn hersenen. Het is een sport, een uitdaging om een nieuwe puzzel te pakken en eraan te beginnen. De ene keer kan ik achter elkaar cijfers invullen en de keer daarop moet ik echt puzzelen, kijken, zoeken en beredeneren waar ik een cijfer kan invullen. Elke keer als er weer een sudoku af is ben ik zo blij en trots dat het weer gelukt is. Het voelt als een overwinning op die cijfers. Ik voel me machtig, ik heb weer gewonnen. Het fijne is ook dat een puzzeltje maar zo'n 10 tot 15 minuten kost en dan is 'ie af. Een relatief korte tijd en dan ben je klaar. Je kunt dan kiezen of je er nóg eentje gaat maken of dat je iets anders gaat doen. Ook tijdens een andere klus, zoals koken, kun je prima tussendoor nog een puzzel maken. Wel af en toe in de pannen roeren, maar dan gauw weer verder met puzzelen. Twee dingen tegelijk doen, multi tasken dus.

Ondertussen kennen mijn kinderen het fenomeen sudoku ook al en ze proberen mama mee te helpen. Of ze willen er zelf ook eentje maken. En dat kan, want er liggen er nog genoeg in de kast. Zelfs de jongste van 6 doet mee en ze weet al dat ze op de lijnen moet letten maar ook op de vierkanten! Het is dus waar: jong geleerd, oud gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten