vrijdag 25 april 2014

Heel Holland bakt

Het is al even geleden dat het programma op tv was, maar wij hebben het er nog regelmatig over. We hebben het van begin tot eind gevolgd. We vonden het prachtig om de bakkers aan het werk te zien, om ze te zien stressen en om het uiteindelijke (vaak mooie) resultaat te zien. En daarna net zo gespannen als de bakkers het oordeel van de jury willen horen.

Vaak zijn kook- of bakprogramma's heel leuk om naar te kijken. Het is wel jammer dat de geuren niet de huiskamer binnen komen of dat je als kijker een hapje kunt proeven. Een zender als 24-kitchen is ook in ons gezin een favoriete zender. Mijn kinderen gaan weleens naar de zender kijken zonder dwang van onze kant. Heerlijk ontspannen kijken naar de bereiding van een gerecht vinden ze leuk. Ik hoop nog steeds dat ze daardoor ook groenten gaan eten!

De laatste tijd krijg ik bijna elke dag een complimentje van mijn man als ik gekookt heb. Hij is vaak laat thuis, dus komt de kookklus veel op mij neer. Mijn lachende reactie aan mijn man is daarom dan ook: "Je bedoelt: je mag morgen weer koken...".

Ineens vond ik het tijd om zelf ook eens mijn bakkunsten uit te proberen. 'Een cake moet toch wel lukken?' dacht ik. 'Een appeltaart heb ik jaren geleden toch ook al eens gemaakt.' Het was net of C1000 mijn gedachten kon lezen, want de bakmixen kwamen in de aanbieding. Ik kocht mix voor boerencake en kruimige appeltaart. Het water liep meteen al in mijn mond, ik kon het al bijna ruiken. Ik wist nog wel dat ik al eerder twee mixen had gekocht, maar welke ook alweer? Bij thuiskomst bleek dat ik al precies die twee mixen in de kast had staan! Gelukkig zijn ze lang houdbaar.

Na het lezen van de bereidingswijze op de pakken bleek een taart en cake niet gemakkelijk samen in één keer te bakken te zijn. Ik wil graag de oven optimaal gebruiken als ik hem aanzet en 'ons bent zuunig' zoals Zeeuws meisje al zei, dus wil ik het liefst twee dingen tegelijk in de oven. Twee cakes wilde ik niet maken, dus besloot ik een boerencake te bakken en kruidcakemix in muffinvormpjes. In het begin ging het goed en rook het al snel heel lekker. Maar toen begon de cake te rijzen en raakte de onderkant van de bakplaat waar de muffinvormpjes op stonden. Snel plaatste ik die bakplaat nog wat verder naar boven. Ergens in mijn achterhoofd fluisterde een stemmetje dat dat misschien niet handig was, maar hete lucht gaat toch door de hele oven?

De cake is heel goed gelukt en iedereen vindt 'm lekker. Maar de kruidcake-muffins..., die zijn te hard gebakken, niet gerezen en het papiertje gaat er met moeite af. De jury gaat ze slecht beoordelen, maar gelukkig doe ik niet mee aan een wedstrijd. En toch: de smaak is heerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten