dinsdag 27 januari 2015

Elke dag een column

Regelmatig zijn er dingen waarvan ik denk: daar zou ik een column over kunnen schrijven! Kleine korte ideetjes die bij me opkomen voor een column kan ik beter onthouden. Een artikel dat ik heb gelezen in de krant of een uitzending op televisie. Een mooie zonsondergang of een leuk reisje. Allerlei belevenissen van mijn kinderen. Het plezier dat ik beleef aan een hobby kan ook een leuk verhaal opleveren. Allemaal zijn het leuke onderwerpen voor een column. Als ik goed om me heen kijk dan is er zoveel om over te schrijven. Losse woorden of zinnetjes schrijf ik snel op om ze niet te vergeten en dan onthoud ik ze zelfs ook.

In mijn hoofd ben ik regelmatig aan het 'schrijven'. Sta ik in de keuken een beetje te kokkerellen dan droom ik weg. In mijn hoofd schrijf ik dan soms een heel boek. Op dat moment kan ik niet weglopen bij de pannen om het op te schrijven, want dan brandt het eten aan. Dus blijf ik in de keuken totdat het eten klaar is. Als de maaltijd voorbij is, en dat duurt regelmatig toch zeker een uur, dan ben ik allang weer vergeten wat ik eigenlijk allemaal bedacht had aan mooie zinnen en spannende gebeurtenissen. Een heel boek schrijven lukt dus nog niet echt...

Maar soms is het verzinnen van een onderwerp wel eens een probleem. Zoals kort geleden. Buiten is het koud, ik heb het koud en ik heb een raar gevoel in mijn maag. Mijn hoofd is niet helder en ik heb het gevoel dat ik de griep krijg. Ik heb alleen zin om een boek te lezen en thuis rond te hangen. Dan is er even helemaal niets om over te schrijven. Na twee dagen voel ik me iets beter, gelukkig. Ik heb zelfs zin om een appeltaart te bakken, dat ruikt en smaakt zo lekker.
En dan komt de zin om te schrijven en de ideeën waarover vanzelf weer terug. Want het is zo leuk om een appeltaart te bakken die dan met heel veel smaak wordt opgegeten door mijn man en kinderen. En zelf neem ik natuurlijk ook een stuk.
En kijk, daar kan ik wel een hele column over schrijven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten