zaterdag 7 september 2013

Mannen met baarden

Wat is dat toch de laatste tijd met die mannen die ineens hun baard laten staan? Nieuwslezers, politici, het is ineens helemaal hip om een baard te hebben. Ik las het eerst in de krant en zag foto's van verschillende mannen die hun baard hadden laten staan. Ik kon het bijna niet geloven. Maar een tijdje later zag ik het ook op tv, het was dus echt waar. Ineens lijkt het weer te kunnen, een baard.

Bij het woord 'baard' moet ik altijd meteen denken aan een kinderliedje:

Al wie willen te kaap gaan varen
moeten mannen met baarden zijn.
Jan, Piet, Joris en Corneel,
die hebben baarden, die hebben baarden,
Jan, Piet, Joris en Corneel,
die hebben baarden, zij varen mee.

Passen baarden bij dappere, stoere mannen die het aandurven om met een schip op een gevaarlijke en onzekere ontdekkingsreis te gaan naar een ver land dat misschien nog ontdekt moet worden? Stralen ze met hun baard uit dat ze stoer, woest, sterk zijn? Je kunt je afvragen of een nieuwslezer of een politicus iets kan met een stoere baard. Komt hij daardoor zekerder of krachtiger of geloofwaardiger over?

Jarenlang droeg een van mijn ooms een baard, ik kende hem bijna niet zonder. Ik was gewend om hem met een baard te zien en het leek compleet bij hem te passen. Maar toen hij ineens zijn baard had afgeschoren omdat hij daar zin in had, moest ik er eerst echt even aan wennen. Het leek zo vreemd hem te zien zonder een baard. Het had iets kaals, er mistte iets. Maar na een tijdje ben je weer gewend aan dat andere, nieuwe gezicht dat je die baard van vroeger ook niet meer mist. En dan heb je ook nog de mannen van de popgroep ZZ-top of andere opvallende (Amerikaanse) mannen die wel heel extreem lange baarden dragen. Het oogt dan bijna als een slabbetje zo lang is die baard en de haren zijn dan ook vlassig en de baard oogt dun. Waarom laten zij ze zo lang groeien? Willen ze een bepaald statement maken, willen ze anders zijn? Of zijn ze gewoon een beetje lui, lekker makkelijk zo om je niet te hoeven scheren.

Zelf houd ik niet zo van baarden. Ik houd meer van blote, open gezichten. Mijn man daarentegen wil zelf graag in de vakantie zijn baard laten staan. Gelukkig heeft hij niet zo'n snelle 'Ruud Lubbers baardgroei', zo'n donkere snelgroeiende baard die een man wel heel vaak moet scheren. Nee, mijn man is blond en zijn gezichtsharen groeien niet zo snel en die hoeft hij niet per se elke dag te scheren. Voor hem is het niet-scheren van zijn gezichtshaar een ultiem vakantiegevoel. Een vrij gevoel zonder al te veel verplichtingen. Kan hij lekker snel uit zijn bed springen, zijn korte broek en t-shirt aantrekken en dan de dag beginnen. Echt vakantie. Je kunt dus aan zijn gezicht zien of hij vakantie heeft! En ik voel het dan ook altijd, want de stoppels van die beginnende vakantiebaard prikken zo!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten