donderdag 21 november 2013

Vol verwachting

Het is alweer half november en dat betekent dat de sinterklaastijd weer volop bezig is. Elke avond kijken mijn kinderen naar het sinterklaasjournaal. Ook al gelooft de oudste niet meer in Sinterklaas, toch kijkt hij ook mee. De jongste gelooft nog wel en zij vindt de gebeurtenissen heel spannend en ook wel een beetje eng. Vaak kijk ik als moeder met een scheef oog ook een beetje mee. Ik vind de verhaallijnen erg leuk, de typetjes grappig en de verstopte grapjes die alleen volwassenen opvallen, erg geinig.

Dit jaar ga ik er echt voor zitten om te kijken, want Sinterklaas is aangekomen in Groningen, mijn oude stad! Ik vind het erg leuk om wat glimpen op te vangen van de stad waar ik lang gewoond heb. Stiekem ben ik best wel een beetje trots op de stad die zo mooi is. Erg leuk dat heel Nederland dat nu gaat zien!

Het eerste schoencadeautje van de oudste valt meteen goed in de smaak. Het is een kwartetspel met voorwerpen die met Sint en Piet te maken hebben. Mijn kinderen hebben het in twee dagen tijd al drie keer gespeeld. De jongste, die nu leert lezen, is er erg goed in. Als zij wint is de oudste uit zijn humeur, als de oudste wint is de jongste verdrietig. De oudste wordt dan boos omdat "zij niet tegen haar verlies kan" en daardoor eindigde het derde spelletje in een ruzie... En het is nog lang geen pakjesavond...

Nu moet Sint nog meer cadeautjes gaan bedenken, ook voor pakjesavond. Het is net of dat elk jaar een beetje moeilijker wordt, want ze hebben al zoveel speelgoed. Ze krijgen namelijk met zeer grote regelmaat een speeltje of stripboek van een lieve oom. Het is niet altijd nieuw of duur, het komt vaak van de Winkel van Sinkel. Daardoor hebben ze wel een groot assortiment speelgoed. Maar de Sint kennende is hij creatief genoeg om wel iets te kunnen verzinnen.

Het leuke van het sinterklaasfeest is toch om de magie, de spanning vooraf en dat je iets verwacht maar niet weet wat het zal zijn. Je weet dat je af en toe wat in je schoen krijgt en dat je op pakjesavond ook wel iets zult krijgen, maar wat dat zal zijn weet je niet. en door de magie en  het verhaal, de geheimzinnigheid er omheen, is het spannender dan zelfs je eigen verjaardag. De Sinterklaasliedjes vergeet je nooit meer, ze zitten voor altijd ergens in je geheugen verstopt. De sfeer vergeet je ook nooit meer. En, als je ouder wordt, is het ook heel  leuk om iets voor een ander te kopen en er een surprise van maken. De voorpret van het maken van zo'n surprise is minstens zo leuk dan het uitpakken. De magie van het hele gebeuren verschuift naar het geven aan een ander en toch blijft het leuk. En daar staat de kleur van zwarte Piet helemaal buiten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten