donderdag 16 januari 2014

Boeken

In de Kerstvakantie had ik wat meer ruimte en tijd om te lezen, dus stapte ik weer blij en verwachtingsvol de bibliotheek binnen. Eindelijk weer een boek voor mezelf uitzoeken. Nee, doe maar meteen twee voor de zekerheid, want stel dat eentje toch tegenvalt. Of nee, doe er toch maar drie, want ik heb nu tijd en ze hoeven pas over drie weken terug. Na drie weken ging ik nog een keer naar de bibliotheek, want twee van de drie had ik al uit en ik wilde nog een paar op voorraad.

Toch was ik niet zo euforisch blij dan ik van te voren had verwacht. Ik houd heel erg van lezen, kan helemaal in een verhaal kruipen en alles om me heen vergeten. Vooral thrillers en spannende boeken of boeken in het Engels. Ik was niet zo blij, omdat ik bij drie van de vijf boeken al snel het gevoel kreeg dat ik het boek al eens eerder had gelezen. Het is eerst een vaag gevoel, maar op een bepaald moment weet ik zeker dat ik het al eens gelezen heb. Nou heb ik niet zo'n goed geheugen dat ik complete verhalen kan navertellen. Ik vergeet heel vaak het eind van het verhaal. Bij films heb ik dat ook, maar dan stoort het me minder. Ik vind de acteurs goed, de verhaallijn is leuk en de locaties mooi. Maar met boeken vind ik het wel erg, het is dan niet meer zo verrassend. Maar wat doe je dan als het verhaal je hier en daar vaag bekend voorkomt, maar je het eind vergeten bent? Ik las gewoon die boeken nog een keer, want ik wilde toch weten hoe het boek ook alweer afliep. Maar echt leuk is dat niet, de verrassing is er dan toch een beetje van af.

Daarom is mijn droom van vroeger (een kamer met een hele wand met boekenkasten vol met boeken) nooit uitgekomen, want dan weet ik dat ik al die boeken in mijn boekenkast niet graag een tweede keer lees. Ik wil steeds nieuwe boeken en dat is een dure hobby.

Ik denk dat ik voor nieuwe boeken de volgende keer maar eens naar een andere bibliotheek ga!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten