zondag 12 januari 2014

Oud en Nieuw

Het oude jaar is voorbij en het nieuwe is begonnen. Je kunt terugkijken op alles wat er in het voorbije jaar allemaal is gebeurd. Leuke en minder prettige dingen. Zijn je goede voornemens geslaagd, je dromen uitgekomen? Nog altijd schieten mij de woorden van M. te binnen. Na een geklaarde klus zei zij altijd: "So far so good!" Ik denk dat ook regelmatig als er iets gedaan moet worden en het weer gelukt is. Soms denk ik het wel wat te snel, de dag is nog niet voorbij en voor je het weet is er tóch iets niet helemaal goed gegaan. Heb ik toch weer iets te vroeg gejuicht.

Dat terugkijken op wat achter je ligt, reflecteren, doe ik vaak aan het eind van de dag. Vaak ben ik tevreden en maar met een paar kleine dingetjes ontevreden. Daarna ga ik slapen en ga de volgende dag lekker weer verder. Natuurlijk lig ik ook wel eens wakker en pieker ik of ga ik me vooraf verschrikkelijk zorgen lopen maken, zorgen die vaak ongegrond zijn. Maar van teveel terugkijken houd ik niet. Reünies, ook een soort terugkijken: nee bedankt. Stiekem zou ik van enkele mensen wel willen weten wat ze nu aan het doen zijn, maar niet meer dan stiekem. Bij mij zijn veel herinneringen ook vervaagd, dus als iemand zegt: "Weet je nog dat..." dan kan ik me dat niet meer herinneren. En dan wordt een goed gesprek ook moeilijk.

Twee keer heb ik het wel gedaan, een schoolreünie bezoeken. Van de middelbare school waren er van mijn jaar maar twee mensen gekomen. En bij die van de vervolgopleiding was ik van te voren zó nerveus en gespannen dat ik tijdens een verhaal over een bevalling (tja, wie praat daar nou over tijdens een reünie?) zomaar opeens flauwviel. Dus voor mij geen reünies meer!!

Ik richt me liever op de toekomst, lees: mogelijkheden, dan dat ik terugkijk, lees: lichte spijt, want hád ik maar... Ik wil liever regelmatig 'So far so good' denken en daar dan blij mee zijn, dan dat ik aan het eind van een jaar rond twaalven moet terugblikken. Want wat is er ook alweer allemaal gebeurd? Ik neem liever het jaar in vogelvlucht door als ik de verjaardagen overschrijf in de nieuwe jaaragenda van ons gezin. Dan kom ik meteen op de oude kalender aantekeningen tegen van vakanties en uitstapjes. Dan heb ik mijn kleine herinner-momentjes. Maar die heb ik dan op een zelf gekozen tijdstip en dat geeft me dan een lekker gevoel van vrijheid. Daar geniet ik dan wel van en dan denk ik: 'So far so good!!'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten