vrijdag 19 september 2014

Samen 101

Ik werd een kleine twee jaar geleden 50 jaar en ik plaagde mijn man steeds dat het bij hem ook al snel ging. En nu is het al eventjes zover: hij is ook 50 geworden. Ik vond het eigenlijk spannender om 40 te worden, maar toch klinkt 50 ineens wel erg oud. Enkele jaren terug kwam ik in de reclame vaak advertenties tegen waarin werd gesproken over 50-plussers. Tegenwoordig zijn er vaak activiteiten voor mensen van 55 jaar en ouder. De leeftijdsgrens wordt dus steeds verder opgerekt en het voelt soms alsof ik weer niet bij een groep hoor.

Verandert er nu wezenlijk iets als je 50 wordt, behalve dan dat het heel anders klinkt dan 49? Rimpels en sneller vermoeid raken kan met de leeftijd te maken hebben. Sneller vol van warm eten, daar zijn kleinere seniorenporties voor uitgevonden. Maar ben je als je 50 bent meteen een senior? In het AD schreef een journaliste over een tv-programma van omroep MAX en daarin had ze het in een zin over '50-plussers' en 'senioren'. Tja, die twee begrippen hebben toch niets met elkaar te maken!

Dacht ik een tijdje terug nog dat alles rustig en goed zou zijn zodra we allebei 50 zouden zijn, nu ben ik daar niet meer zo zeker van. Ja, het huis is nu wel zo'n beetje naar onze zin, de tuin ligt er aardig bij, met de kinderen gaat het goed op school en we zijn niet ziek. Maar toch gebeuren er sinds kort toch wel wat vreemde dingen. Eric z'n fiets is gestolen, maar die was ook niet op slot en de schuurdeur ook niet. De wasmachine begeeft het. Eerst heeft Eric krassen op z'n auto en later een kapotte buitenspiegel. Zijn moeder overlijdt. Mijn fiets wordt ook uit de schuur gestolen die allebei niet op slot waren (we hebben van de vorige keer dus niets geleerd, lijkt het). Ook qua werk gaat het niet over rozen. Hoezo, rustiger leven na je vijftigste??

Wel zijn we gelukkig, gezond en hebben we allebei leren sparen. Dat helpt ons door donkere dagen in de zomer heen. Dat is een pluspunt, maar niet alleen als je allebei 50 bent!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten