donderdag 11 juli 2013

Jeugdherinneringen (2)

Glaasjes van de kachel

Toen ik een keer van school thuiskwam en ik helemaal uit mijn humeur was omdat ik natgeregend was op de fiets, wilde ik mijn gymtas in de hoek van de keuken gooien. Maar ik gooide hem niet in de hoek, maar tegen de gaskachel aan. De gymtas raakte één van de kleine glaasjes aan de voorkant van de kachel, waardoor een glaasje brak. Het glaasje werd vervangen en mijn moeder werd gelukkig niet echt boos. Mijn boosheid was ook met die ene klap meteen over en ik nam mij toen heilig voor dat ik wel boos mocht worden of zijn, maar dat ik dan nooit meer iets kapot zou maken!

Drie cadeaus

Als ik aan de cadeaus uit mijn jeugd denk dan schieten mij er drie te binnen.

Selectadoos
Als kind kreeg ik een langwerpige doos van stevig glanzend en kleurrijk karton. Als je het deksel omhoog schoof en zo de doos openmaakte dan zag je de knutselspullen die erin zaten. De doos was van het merk Selecta en wij noemden het in ons gezin 'de selectadoos'. Het was mijn eigen schatkist, vol met knutselspullen, een dierbare schat voor een meisje dat van knutselen houdt!

Poppen
Mijn eerste pop heette Liesje. Toen haar hoofd bij de hals inscheurde en helemaal kapot ging, breidde mijn moeder nog een hoofd van grijze wol voor haar en borduurde er ogen, neus en mond op. Maar toch was het Liesje niet echt meer. Daarna kreeg ik Willemientje, de naam van een meisje uit een boek dat we op school lazen en die naam vond ik prachtig! toen was het tijd voor Liesje om te gaan. Ik zette haar zelf voorzichtig onder in de lege vuilnisemmer, zo'n ouderwetse afvalemmer voor buiten met een deksel en een hengsel. Ik zal dat moment dat ik afscheid van haar nam nooit meer vergeten. En Willemientje? Zij leeft nog. Mijn dochter van bijna zes speelt af en toe met haar!

Boeken
Het leukste cadeau vind ik boeken, vooral dikke en spannende. Een paar heb ik nog steeds! Ik droomde van een lange wand met boekenkasten die vol stonden met boeken. Het is uiteindelijk een smalle boekenkast geworden die niet helemaal gevuld is met boeken. Want de bibliotheek en internet is ook een uitkomst!

Achter in de auto

Wat was dat heerlijk vroeger: op de achterbank in de auto, mijn zusje links naast me en mijn ouders gedempt pratend voorin. Ik kon dan zo lekker naar buiten kijken, naar de natuur, de huizen en de tuinen. Heerlijk dagdromend de wereld aan je voorbij zien trekken, veilig achterin. Af en toe even de ogen dicht, lekker warm en even een uiltje knappen. Hé, jammer, we zijn er al. Wakker worden!

Opa en opoe

Ik had een opa en opoe van mijn vaders kant en zij verhuisden naar een bejaardentehuis in een dorp in de buurt. Als we er op visite gingen kwamen we in een andere wereld terecht. Het was er binnen heel erg warm. En ze hadden een roodbruin vosachtig hondje.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten