vrijdag 5 juli 2013

Pilaren, thuishaven en de wereld

Pilaren

Pilaren, ik houd er van. Ze stralen kracht uit voor mij en voelen prettig aan. Ze voelen als een rots in de branding, een steun en toeverlaat. Ik kan ze omhelzen, er tegenaan gaan staan of zitten, ze worden warm in de zon en onder het afdak dat ze dragen is schaduw en het is er heerlijk koel. Ze zijn er in verschillende vormen en kleuren, maar altijd stralen ze kracht en standvastigheid uit. Als ik onzeker ben en even wil leunen, dan staan ze daar. Het liefst zou ik tussen de pilaren hekwerk van metaal willen plaatsen. Hekjes gemaakt door een echte smid, met krullen en ronde vormen. Niet te barok of romantisch, meer moderne en stilistische vormen. Het mooie van metaal is dat het ook een krachtig materiaal is, maar als het verhit wordt dan is het zacht en te vormen. Kracht en zacht tegelijk, prachtig eigenlijk. Het liefst zou ik een heel mooi hek, een toegangspoort willen hebben bij mijn eigen landgoed, een toegangspoort die automatisch opengaat als ik aan kom rijden in mijn auto met chauffeur. En als ik over mijn oprijlaan rijdt gaat de poort dicht en ben ik veilig thuis in mijn eigen thuishaven! Een hek heb ik wel, een huis met tuin ook, maar geen landgoed met oprijlaan. Toch is mijn huidige huis een droomhuis met royale tuin waar ik nog lang wil blijven wonen met mijn man en kinderen. Bijna een volmaakte droom. Maar wel een droom die is uitgekomen, die echt is!

Ik ben veilig thuis in mijn eigen thuishaven

Ik ben graag thuis, af en toe ben ik echt een huismus. Dingen waar ik gelukkig van wordt zijn hele eenvoudige dingen: mijn man, mijn kinderen, mijn huis, mijn tuin, zitten in de zon, een boek lezen, schrijven, winkelen, breien, koken, cappuccino, een kindertekening, "mama, ik vind je lief", een schoon huis, uitje met het gezin, zumba, schone lakens, wakker worden naast mijn man. Eigenlijk is de hele lijst opgebouwd met alledaagse dingen, maar als je ze meemaakt en er even bij stilstaat en er even echt van geniet, ga je ze pas echt waarderen. En dan worden het kleine pareltjes van geluk. Als je eraan voorbijloopt dan zie je ze niet, omdat ze klein zijn. Maar als je er echt oog voor hebt en er aandacht aan besteedt dan worden ze groter en groeien ze. Ook kun je je eigen geluk een handje helpen, het zelf creƫren. Toen ik mijn gedichtenbundel uitbracht kreeg ik allerlei complimenten en positieve woorden van mensen. Hoorde ik ze vroeger dan niet? Waarschijnlijk had ik niet de ruimte om ze te vragen, laat staan om ze te horen. Nu gaat er een wereld voor me open. Als je oog hebt voor de dingen en mensen om je heen dan heb je ook meer aandacht voor complimenten. Het doet me altijd denken aan een boemerang, je krijgt hem altijd weer terug.

Er gaat een wereld voor me open

Soms zie je heel duidelijk welke kant je op wilt in het leven. Soms ben je er niet meer zo zeker van. Maar als je een basis hebt die goed is (in mijn geval: gezin, gezondheid, geen geldgebrek en leuke bezigheden) dan kun je blijven genieten. Als je daar voldoening in vindt geeft dat ook weer energie. Ik ben weer gaan schrijven, heb een gedichtenbundel uitgebracht en ben begonnen met een weblog, en ik doe vrijwilligerswerk in een kunsthal. Ik ben eigen baas en kan echt leuke dingen doen die ik echt zelf wil.

Eigenlijk ben ik best gelukkig.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten