maandag 1 juli 2013

Jeugdherinneringen (1)

Couveuse

Ik werd twee maanden te vroeg geboren en moest toen twee maanden in een couveuse. Net voor Kerst kwam ik thuis. Al die tijd mochten mijn ouders mij niet aanraken, ik werd achter een ruit omhoog getild. Dit weet ik natuurlijk alleen maar uit de verhalen die mijn ouders mij vertelden, maar toch wordt ik er altijd een beetje verdrietig van.

De drie r-en

Ik werd opgevoed volgens de regels van de drie r-en: rust, regelmaat en reinheid. Zelf heb ik dat ook altijd volgehouden, leefde graag volgens regels. Ik at op vaste tijden en hing de was goed op en vouwde handdoeken tot mooie rechte stapels. Zelfs mijn moeder zei eens een keer: "Wat heb je toch mooie stapels gemaakt!" Met de jaren veranderen mijn regels, ze worden losser. Ik kan nu bijvoorbeeld uren achter elkaar winkelen zonder te pauzeren. Nu is mijn man vaker degene die vraagt of we eerst even wat zullen eten. Ik moet bekennen dat het op de lossere manier óók goed gaat!

Beschermd

Ik ben beschermd opgevoed in een veilig rustig dorpje in het noordoosten van Drenthe. Wij waren gereformeerd, maar wij waren al jaren 'Samen op Weg' met de hervormden. Dat lijkt heel modern, maar het was begonnen uit kostenoverweging. Het leven was duidelijk, overzichtelijk. Soms droomde ik wel van een andere wereld, een ander leven.

Blikken pannetje

Mijn ouders noemden mij vaak een 'blikken pannetje'. Ik was namelijk snel aangebrand. Als iemand iets zei wat ik stom of confronterend vond dan verzuchtte ik: "Ach, man!" en keek dan boos. Ook al bedoelde de ander het ongetwijfeld goed.

Niet rebels, maar anders

Als meisje was ik niet rebels en volgens mijn ouders was ik als puber niet zo opstandig, maar ik voelde van binnen erg veel onrust. Ik wilde weg, op reis, naar een andere omgeving. Net als mijn lievelingstante op kamers wonen en werken. Ik richtte 's nachts mijn eigen kamer al helemaal in en stelde me voor hoe het zou zijn uit huis te gaan. Ik wilde niet verloven en dacht nog niet aan trouwen of kinderen krijgen, maar ik wilde een carrière en een eigen stulpje. Ik droomde altijd en schreef al die gedachten op in gedichten en korte verhaaltjes.

Strips

Laatst vroeg mijn man aan mij: "Welke strips heb jij vroeger gelezen?" Nou, dat was er maar eentje: de Tina. Hij en zijn broers en zus hebben alle strips gelezen die er maar bestonden. Mijn zusje en ik allemaal niet. Hebben wij iets gemist??

Geen opmerkingen:

Een reactie posten