woensdag 15 mei 2013

Een jong vogeltje in de tuin

Gisteren, vlak voor het avondeten, zien mijn man en ik het in onze tuin: er hipt een jong vogeltje over het pad in onze tuin! En dat in een woonwijk. Vorig jaar rond deze tijd hadden we ook jonge vogeltjes in de tuin, in de klimop hadden ze een nestje gemaakt. Wij hadden er nooit iets van gemerkt, van het bouwen van het nestje of van het broeden op de eieren. En nu is dat dus weer net zo stiekem gebeurd als vorig jaar!

Ik blijf nog wat langer kijken naar het jonge vogeltje en zie hoe een andere grotere vogel (waarschijnlijk een van zijn ouders) het jong een hapje eten geeft. Het snaveltje dat aan de binnenkant rood is, gaat open en 'hop' het eten gaat er snel in. Het kleintje hipt nog wat verder in onze tuin, over het pad en in het gras. Ik maak een paar foto's omdat ik het prachtig vind en wanneer zie je zoiets nou in je eigen tuin? Ik krijg zelfs nog de ouder met het jong op de foto. Ik moet me echt bij het raam wegtrekken als we moeten eten.

Na het eten heeft zich in onze tuin ineens een groot drama voltrokken: een grote zwart/witte vogel pikt aan het kleine vogeltje in het gras!! Ik wil het beest wegjagen, mijn man doet z'n schoenen al aan om een waterpistool of zoiets te pakken, maar het is al te laat. Het kleintje is al dood! Het doet zeer dat dat gebeurt in onze tuin, zo dichtbij. Eigenlijk onder onze ogen, als we niet waren gaan eten hadden we misschien...

De natuur is wreed. Ik ben in Kenia geweest in de jaren negentig en heb daar met eigen ogen, live gezien hoe een gier in een kadaver van een ander beest zich tegoed doet aan het lekkere vlees. Andere dieren hebben er dan ook al van gegeten. Zo gaat dat in de voedselketen. Maar als je in Kenia bent lijkt het er wat bij te horen. In je eigen achtertuin moet alles perfect zijn en kun je je niet voorstellen dat zoiets kan gebeuren. Ik voel me boos en ook een beetje hulpeloos. Had ik maar kunnen helpen.

Gelukkig heb ik nog wel drie foto's van het jong!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten